اطلاعات عمومی

ارتقای اطلاعات عمومی

اطلاعات عمومی

ارتقای اطلاعات عمومی

۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

امروزه همه برای زیبایی صورت خود هزینه های گزافی میکنند، زیرا به خوبی میدانند که زیبایی چهره چقدر بر روی رضایت درونی فرد و میزان اعتماد به نفس او تاثیر دارد. یکی از المانهای کلیدی صورت، لبخند زیبا است، اما متاسفانه برخی از افراد به خاطر داشتن دندان های شکسته، زرد، کج، لب پریده و پوسیده نمیتوانند با اعتماد به نفس بالا در میان جمع لبخند بزنند، اما جای نگرانی نیست. امروزه به لطف پیشرفت های علم دندانپزشکی زیبایی، با  کمک روش های اصلاح طرح لبخند مانند کامپوزیت دندان، میتوان دندان هایی یدست، زیبا و لبخندی رویایی داشت، اما این روش هم در کنار تمام مزایای آن، معایب و عوارضی نیز دارد و ما در این مطلب قصد داریم که به بررسی عوارض کامپوزیت دندان بپردازیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یک روکش نازک از جنس کامپوزیت است که از موادی مانند کوارتز، گلاس و رزین آکریلیک تهیه‌شده که در حالت معمولی به شکل خمیر است  و بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود. کامپوزیت دندان از انواع ماده پراستفاده در دندانپزشکی به حساب می‌آید که حتی برای پر کردن دندان هم از آن استفاده میشود. کامپوزیت دندان طیف وسیعی از عیوب ظاهری دندان ها مانند شکسته بودن، کج بودن، زردی، ناهمترازی، کوتاه بودن و نامرتب بودن آنها را اصلاح میکند. به‌طور‌ کلی همه متقاضیانی که علاقه‌مند به استفاده از کامپوزیت هستند، به نوعی از ظاهر دندان‌هایشان رنج می‌برند؛ بنابراین اگر شما هم از این دسته افراد هستید، کافی است برای اجرای کامپوزی ونیر، به یک کلینیک تخصصی مراجعه کنید.

انواع روش‌های کامپوزیت دندان

همان‌طور که گفتیم، کامپوزیت‌ها مواد رزینی هستند که در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند و طبیعتاً هر‌کدام، از کاربردهای مختلفی برخوردارند. به‌طور‌کلی کامپوزیت دندان از جهت اندازه ذرات به چهار گروه تقسیم‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از:

  • کامپوزیت هیبرید

  • کامپوزیت میکروفیلد

  • کامپوزیت نانوفیلد

  • IPS ونیرها

گفتنی است که هر‌کدام از این نوع کامپوزیت‌ها دارای موارد استفاده‌ی خاصی هستند. در‌واقع همان‌طور که مشخص است، دندان‌های جلو از لحاظ زیبایی و درخشندگی مورد‌توجه است و طبیعتاً دندان‌های عقب نیز به دلیل استحکام مناسب، قابل بررسی هستند؛ برای مثال، کامپوزیت دندان‌های عقب از نوع هیبرید است و در اکثر موارد، برای کامپوزیت دندان‌های جلو از میکروفیلد به‌کارگیری می‌شود.

 

4

مزایای کامپوزیت

هر‌گونه اعمال تغییرات بر روی دندان با هر روشی که باشد، ممکن است یکسری مزایا و معایبی را به‌ همراه داشته باشد و کامپوزیت دندان هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما میخواهید که با کمک کامپوزیت دندان، لبخند خود را ترمیم کنید، باید با مزایا و معایب این روش به طور کامل آشنا شوید. مهم ترین مزایای کامپوزیت عبارت است از:

  • عدم نیاز به دستکاری و تراشیدن دندان در کامپوزیت.
  • امکان ترمیم شدن دندان‌های کامپوزیت شده
  • کوتاه بودن دوره‌ی درمان کامپوزیت و اجرا در یک جلسه
  • ظاهر مشابه با دندان‌های طبیعی 
  •  مقاومت و استحکام بالا
  • قیمت پایین تر در مقایسه با سایر روش های اصلاح فرم دندان

معایب کامپوزیت دندان

  •  ممکن است در طول زمان، تغییر رنگ در دندان‌ها دیده شود.
  • اگر‌چه کامپوزیت دندان روش درمانی مناسبی است، اما طول عمر نسبتاً کمی دارد.
  • استحکام آن در مقایسه با روش لمینت کمتر است.
  • امکان حساس‌تر شدن دندان‌ها به دمای گرم و سرد وجود دارد.

عوارض کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان در کنار اینکه فوق‌العاده برای متقاضیان جذاب است، اما ممکن است مانند سایر روش‌های درمانی و زیباسازی دندان‌ها، عوارضی را به‌همراه داشته باشد. البته عوارض کامپوزیت دندان در حدی نیست که مشکل خاصی برای بیمار به وجود بیاورد و معمولا پیش از اجرای این تکنیک، مشکلات احتمالی توسط دندانپزشک گفته می شود. از‌ جمله مهم‌ترین عوارض ایمپلنت دندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کامپوزیت دندان ممکن است به دلایل مختلف شکسته شود. البته در‌حال‌حاضر، برندهای کامپوزیت از استحکام خوبی برخوردار هستند.
  •  اگر کامپوزیت دندان به درستی روی دندان اجرا نشود، احتمال ایجاد بوی بدن دهان افزایش می‌یابد.
  •  نصب نامناسب کامپوزیت در کنار بوی بد دهان، منجر به پوسیدگی دندان‌ها نیز خواهد شد؛ به همین دلیل است که توصیه می‌شود از یک کلینیک حرفه‌ای در این خصوص استفاده شود.
  •  پس از انجام کامپوزیت، ممکن است عوارضی مانند تورم و کبودی در لثه‌ها وجود داشته باشد که البته جای نگرانی نیست و خیلی زود رفع خواهد شد.
  • اگر وضعیت دندان طوری بود که برای کامپوزیت ونیر، نیاز به تراشیدن دندان بود، ممکن است دندان ها به دمای بالا یا پایین حساسیت پیدا کنند.
  • درصورت رعایت نکردن مراقبتهای بعد از کامپوزیت دندان و مصرف مواد غذایی رنگی، کامپوزیت دندان خیلی سریع تغییر رنگ میدهد. 

چگونه عوارض کامپوزیت دندان را درمان کنیم؟

بیشتر عوارض کامپوزیت دندان در روز های اول به طور کامل برطرف می شوند و با رعایت نکات بهداشت دهان و دندان میتوان از بروز عوارض بلند مدت کامپوزیت نیز جلوگیری کرد. اگر هر یک از مشکلاتی که در بخش قبل گفته شد، برای شما پیش آمد، برای درمان آن باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اجرای مراقبت های بعد از کامپوزیت: یکی از مهم ترین روش های درمان عوارض کامپوزیت دندان، اجرای توصیه های بهداشتی است که توسط دندانپزشک به بیمار داده می شود. این نکات به هیچ وجه سخت نیست، کافیست روزی دو بار مسواک بزنید، به طور مداوم نخ دندان بکشید و از دهانشویه برای شستن دهان خود استفاده نمایید. فراموش نکنید که دندان های کامپوزیت شده حتی بیشتر از دندان های طبیعی به مراقبت نیاز دارند زیرا فضای بین کامپوزیت و لثه محل مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم میکند، اما موهای مسواک نمیتوانند این محل را پاکسازی کند، بنابراین باید از نخ دندان استفاده کنید. 
  • اگر با مشکلاتی مانند پوسیدگی، بوی بد دهان، تورم و کبودی لثه یا شکستگی کامپوزیت دندان رو به رو شدید، باید فورا به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. اگر دلیل این عوارض کامپوزیت دندان، عدم رعایت نکات دهان و دندان نباشد، احتمالا به خاطر بی تجربگی و عدم مهارت کافی دندانپزشک است. 

5

بهترین کلینیک کامپوزیت دندان در تهران

کامپوزیت دندان همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره شد، از‌جمله روش‌های زیباسازی دندان و اصلاح طرح لبخند است که طبیعتاً باید به‌وسیله‌ی متخصصان باتجربه انجام شود تا در‌نهایت بهترین کیفیت به اجرا درآید و عوارض کامپوزیت دندان به حداقل برسد. اگر شما هم قصد اصلاح دندان و ترمیم خط لبخند خود با استفاده از روش کامپوزیت دندان را دارید، باید به یک دندانپزشک یا کلینیک حرفه ای و مجرب در این زمینه مراجعه نمایید. 

کلینیک ایرانمهر یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده خدمات کامپوزیت دندان به صورت تخصصی توسط کادر مجرب و متخصص در این زمینه است. مهم ترین هدف این مجموعه، ارائه خدمات با بالاترین کیفیت و کسب رضایت مراجعه کنندگان است. شما میتوانید جهت دریافت مشاوره و نوبت ویزیت با شماره های 09367516357 یا 02144451339 تماس بگیرید. همچنین برای مراجعه حضوری میتوانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

جنت آباد جنوبی، بین همت و چهارباغ، ساختمان بانک دی، پلاک 152، طبقه اول، واحد 2

بیشتر بخوانید: ارتودنسی یا لمینت دندان کدام یک بهتر است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۰۱ ، ۱۶:۳۵
ziba zibaro