اطلاعات عمومی

ارتقای اطلاعات عمومی

اطلاعات عمومی

ارتقای اطلاعات عمومی

سقف ویلای خود را از چه جنسی بسازیم؟

دوشنبه, ۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰۳:۵۶ ب.ظ

می‌دانید که در شهرهای شمالی و مناطقی که میزان بارش در بیشتر ماه‌های سال زیاد است اجرای سقف ویلا با استفاده از شیروانی و یا آردواز صورت می‌گیرد. از آن جا که شیروانی ساختاری شیبدار دارد باید در ساخت و اجرای آن نکات بسیاری رعایت شود به طوری که بتواند ضمن عبور آب باران از روی سقف به طوری عایق شود که از ورود رطوبت و سرما به داخل ساختمان جلوگیری کرده و از هدر رفت انرژی در همه فصول سال جلوگیری نماید. چنانچه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید ضمن معرفی بهترین متریال برای ساخت سقف ویلا به بررسی ساختار و اجرای آردواز و شیروانی به عنوان یکی از این محصولات پرداخته و مزایا و معایب آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.

چرا در شمال ایران، بام بسیاری از خانه‌ها را شیب‌دار می‌سازند؟

پیش از آن که به مبحث اصلی این مطلب یعنی استفاده از بهترین متریال در اجرای سقف ویلا بپردازیم بد نیست به این پرسش مهم پاسخ دهیم که چه ضرورتی وجود دارد تا سقف خانه‌ها در شهرهای شمالی ایران و یا هر شهری که از بارش باران زیادی برخوردار است، به صورت شیبدار اجرا شود؟ طبیعتا به دلیل بارش زیاد باران در اغلب ماه‌های سال و همچنین برخورداری از هوای پر رطوبت، اجرای شیروانی سبب می‌شود تا آب باران که گاهی با شدت و حجم بسیاری همراه است به راحتی از روی بام تخلیه شده و از نم کشیدن سقف و سرایت آن به نقاط دیگر ویلا و خانه های شمالی جلوگیری شود. در گذشته برای این منظور از تکه‌های چوب استفاده می‌شد که مزایا و معایب خاص خود را داشتند. اما بعدها متریال‌های متنوعی برای این منظور تولید شد که ساختار سقف‌های شیروانی را به کل تغییر داد. انواع متریال‌ موجود برای اجرای سقف ویلا و سایر بناها در شهرهای پر رطوبت را می‌توان در موارد زیر دسته بندی کرد.

  • سقف کامپوزیتی و یا آسفالتی
  • اجرای سقف با تایل‌های سفالی یا آردواز
  • سقف با تایل‌های سنگ لوح
  • سقف شیروانی با توفال چوبی
  • سقف شیروانی فلزی
  • اجرای شیروانی با پنل‌های خورشیدی

متریالی که در بالا ذکر کردیم در حال حاضر به عنوان پرکاربردترین محصولات جهت اجرای شیروانی به شمار می‌آید که در شهرها و کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما یکی از بهترین و پرکاربردترین آن‌ها که برای اجرای سقف ویلا در شهرهای شمالی و مرطوب ایران بسیار مناسب می‌باشد، آردواز است که در ادامه به بررسی بیشتر و نحوه استفاده و اجرای آن در ساخت سقف خواهیم پرداخت.

آردواز چیست؟

آردواز (ARDOISE ) کلمه‌ای فرانسوی و به معنای سنگ طبیعی است. به دلیل آن که در سده‌های پیشین، اروپاییان از سنگ برای پوشش سقف استفاده می‌کردند و سنگ نیز استحکام بالایی برای سقف به وجود می‎آورد، نام اردواز برای آن انتخاب شد. امروزه نیز ورق آردواز یکی از بهترین متریال‌ها برای اجرای شیروانی به شمار می‌آید. با این تفاوت که دیگر مانند گذشته از سنگ تهیه نمی‌شود بلکه مخلوطی از سیمان، آزبست، الیاف معدنی و مصنوعی و همچنین برخی مواد شیمیایی یا فلزی در ساخت آن به کار برده می‌شود که می‌تواند ضمن تامین استحکام و دوام بالا، زیبایی بی نظیری را در اجرای سقف به وجود آورد زیرا آردواز قابلیت رنگ‌پذیری داشته و آن را می‌توان به هر رنگی تولید کرد.

 

آردواز در حال حاضر در دو نوع سیمانی و فلزی موجود است که در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر یک خواهیم پرداخت. اما پیشتر لازم است به این نکته اشاره کنیم که هنگام تولید آردواز فشاری در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع بر آن وارد می‌شود به طوری که آن را به خوبی فشرده و متراکم کرده و سپس در ابعاد ۳۰ در ۶۰ سانتی‌متر برش زده می‌شود. آردواز به صورت ورقه‌ای تولید می‌شود که هنگام اجرای آردواز برای شیروانی و سقف ویلا می‌توان از دو مدل ساده و هلالی آن که در بازار موجود است، استفاده کرد.

  • آردواز سیمانی

ورق‌های این نوع آردواز به صورت پله طراحی شده و می‌توان هنگام اجرای آردواز میزان شیب را با استفاده از این قابلیت تنظیم کرد. این محصول جهت اجرای شیروانی و سقف ویلا، آپارتمان، سقف بالای پنجره‌ها، آلاچیق‌ها، سردرب ورودی خانه و ویلا و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • آردواز فلزی

پس از مدل سیمانی آردواز نوع فلزی آن تولید و به بازار عرضه شد که می‌توان گفت از نظر ساختاری و مواد به کار رفته در آن با آردوازهای سیمانی تفاوت بسیار زیادی دارند و از این لحاظ که طول عمر بالاتری نسبت به سیمان دارند و احتمال خرد شدن و شکستن در آن‌ها بسیار کم است و امکان تولید آن‌ها را در رنگ‌های گوناگون وجود دارد، مورد استقبال مصرف کنندگان جهت اجرای سقف ویلا قرار گرفته است.

روش اجرای آردواز برای سقف‌های شیروانی

مشخص است که اجرای شیروانی با استفاده از آردواز امری تخصصی است و پس از طراحی دقیق توسط مهندسان این حوزه و همچنین اجرای زیرسازی‌های لازم نیاز است که این متریال به خوبی و با دقت روی سقف اجرا شود.

جهت اجرای سقف ویلا با استفاده از این متریال لازم است مراحل زیر عملی گردد تا سقف ساختار استانداردی داشته باشد. تنها در این حالت است که در روزهای بارانی و برفی عملکرد بهتری داشته و می‌تواند از ورود رطوبت به داخل و همچنین هدر رفت انرژی سرمایشی و گرمایشی از داخل ساختمان و ویلا به بیرون جلوگیری نماید.

  • با طراحی دقیق و اصولی هماهنگی دقیقی بین قسمت‌های مختلف سقف و بخش‌های دیگر ساختمان برقرار گردد.
  •  مواد و مصالح مورد نیاز جهت نصب آردواز از بهترین محصولات تامین شود.
  •  انجام زیر سازی‌های فلزی، شاسی کشی و اجرای زیرسازی چوبی صورت گیرد.
  •  نصب آردواز به صورت اصولی با رعایت فاصله‌گذاری مناسب بین تمام قطعات انجام شود.
  •  رعایت نکات ایمنی از طرف نصابان
  •  نصب فلاشینگ‌ها جهت آب‌بندی سقف

مزایا و معایب استفاده از آردواز

بی‌شک هر یک از مصالح و متریال‌هایی که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند مزایا و معایبی به همراه داشته باشد اما برخی از متریال‌ها مزیت‌شان بیشتر از معایب‌شان است. اردواز یکی از این مصالح محسوب می‌شود که با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد مورد استفاده بسیاری از معماران و مهندسان فعال در صنعت ساختمان در سراسر دنیا قرار گرفته است.

مزایای آردواز

  • از شکل و طرح ساده‌‌ای برخودار است و به جهت داشتن وزن کم بهترین گزینه برای ساخت شیروانی خواهد بود.
  • به لحاظ شیبی که در نصب و اجرای شیروانی به وجود می‌آورد، آب باران و برف به راحتی به پایین منتقل شده و برف روی آن انباشته نمی‌شود.
  • سقف‌های شیروانی که با این متریال اجرا شده باشند امکان تهویه هوای بهتری داشته و سبب می‌شوند هوا در خانه جریان داشته باشد.
  • از تنوع بالایی در مدل و رنگ برخوردار است.
  • نصب و اجرای سقف آردواز ساده است و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌گیرد.
  • در هزینه‌های مشتری برای اجرای سقف جلوگیری خواهد شد.
  • آردواز در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله و طوفان و ... بسیار مقاوم است.

معایب آردواز

شاید بتوان تنها عیب استفاده از آردواز برای اجرای شیروانی را در ضعف آن‌ها در برابر بادهای شدید دانست. البته تنها زمانی که ساختمان در معرض بادهای سخت قرارگیرد این نگرانی وجود دارد زیرا ممکن است پانل‌های آردواز نتواند پشتیبانی خوبی از طرف قاب‌هایش دریافت کرده و از روی سقف جدا شود، در غیر این صورت جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

شیروانی روف

چنانچه مایلید برای اجرای سقف ویلا از پانل‌های آردواز استفاده نمایید به شما پیشنهاد می‌کنیم مجموعه‌ای را انتخاب نمایید که تجربه کاری و همچنین پروژه‌های انجام شده توسط آن‌ها بتواند نشانگر کیفیت عملکردشان در اجرای آردواز و شیروانی باشد.

شیروانی روف با 10 سال تجربه در امر طراحی و اجرای سقف و آلاچیق می‌تواند پس از ارائه پروژه، گارانتی و ضمانت نامه 20 ساله به مشتریان ارائه نماید. جهت مشاوره، انتخاب طرح و اجرای سقف از ابتدا تا انتها می‌توانید با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کرده و یا جهت اطلاع از خدمات سری به سایت شیروانی روف به آدرس الکترونیکی https://shirvaniroof.com/ بزنید.

 

منبع : https://www.fardanews.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۲/۰۲
ziba zibaro

سقف ویلا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی