اطلاعات عمومی

ارتقای اطلاعات عمومی

اطلاعات عمومی

ارتقای اطلاعات عمومی

ارتودنسی یا لمینت دندان کدام یک بهتر است

دوشنبه, ۷ شهریور ۱۴۰۱، ۰۵:۵۰ ب.ظ

کسی که دندان های نامناسبی دارد و به دنبال دندان های زیبا و طرح لبخند است، بدون شک روش های مختلفی برای حل این مشکل اندیشیده است. بیشتر بیماران قبل از مراجعه به متخصص ارتودنسی به فکر انتخاب بهترین روشی هستند که بتواند نتیجه مطلوب را سریعتر به دست آورد. در این مرحله ممکن است به سوالات زیر فکر کنند: ارتودنسی یا لمینت دندان از کدام یک استفاده کنم؟ ارتودنسی یا لمینت دندان کدام یک بهتر است؟ تفاوت ارتودنسی با لمینت دندان چیست؟ آیا لمینت دندان می تواند جایگزینی برای ارتودنسی باشد؟

بهترین راه برای یافتن پاسخ سوالات فوق، مراجعه به متخصص ارتودنسی با تجربه است. با این حال، کسب دانش ابتدایی در مورد روش های ارتودنسی و لمینیت دندان و کاربرد آن ها می تواند تا حدودی به شما در انتخاب بهتر کمک کند. در اینجا سعی می کنم با توجه به نتایج مطالعاتی که توسط متخصصان برجسته ارتودنسی انجام شده است به این گونه سوالات پاسخ داده و هرگونه ابهام در این زمینه را روشن کنم.

درمان های ارتودنسی

به دلیل اطلاعات کم، افراد ممکن است گاهی لمینت دندان را با ارتودنسی اشتباه بگیرند. ارتودنتیست ها استدلال می کنند که هر یک از این دو روش برای درمان مال اکلوژن های خاص استفاده می شود. ارتودنسی بدون شک اولین انتخاب برای بیماران مبتلا به مال اکلوژن شدید است. بنابراین به بیمارانی که به دنبال راه حلی برای چنین مشکلاتی هستند توصیه می شود به یک متخصص ارتودنسی مجرب مراجعه کنند. در درمان‌های ارتودنسی، براکت‌ها و الاینرها به دندان‌ها فشار فیزیکی وارد می‌کنند تا دندان‌ها را به سمت موقعیت طبیعی خود سوق دهند. بسته به شرایط بیمار، درمان کامل ارتودنسی معمولاً از 6 ماه تا 2 سال طول می کشد. در پایان درمان، دندان‌های بیمار بدون افزودن مواد اضافی به‌طور طبیعی در یک راستا قرار می‌گیرند. البته گاهی اوقات بیماران برای جلوگیری از عود مشکلات قبلی برای مدتی پس از درمان نیاز به استفاده از نگهدارنده های مخصوص دارند. پیشرفت‌های علمی و فناوری روش‌های مدرن ارتودنسی را برای گذراندن راحت‌تر فرآیند درمان فراهم کرده است، مانند ارتودنسی نامرئی، ثابت و دیمون. ارتودنسی درمان انتخابی برای بیمارانی است که دندان ها و فک های نامناسب دارند. متخصصان ارتودنسی استدلال می کنند که لمینت های دندان تنها می توانند مشکلات دندانی بیمارانی را که باید تحت درمان های ارتودنسی قرار گیرند، پنهان کند.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان چه عوارضی دارد؟

لمینت دندان

مطالعات اخیر نشان می دهد که لمینت دندان یک عمل زیبایی است که توسط دندانپزشکان زیبایی برای اهداف مختلف پیشنهاد شده است. لمینت های دندان معمولاً برای ترمیم دندان هایی که به طور مشخص کوچکتر از سایر دندان ها هستند استفاده می شود. از لمینت های دندان برای درمان نیش های غیر طبیعی نیز استفاده می شود. علاوه بر این، از لمینت های دندانی می توان برای ترمیم دندان های تغییر رنگ یا تغییر شکل استفاده کرد. در لمینت دندان، دندانپزشک سطح مینای دندان را تراشیده و سپس آن را با یک لایه نازک از مواد همرنگ دندان تولید شده در کلینیک های تخصصی دندانپزشکی می پوشاند. این لایه روکش مانند ظاهر زیباتری به دندان های بیمار می دهد. انجام لمینت دندان معمولاً یک تا دو هفته طول می کشد و بیماران می توانند با خیال راحت به رژیم غذایی و عادات غذایی خود پس از درمان ادامه دهند.

معایب لمینت دندان

همانطور که قبلا ذکر شد، لمینت دندان نیاز به کوتاه کردن مینای دندان دارد که می تواند بیشتر دندان ها را در معرض پوسیدگی قرار دهد. لمینت دندان به عنوان یک درمان موقت در نظر گرفته می شود و ممکن است لمینت های دندان پس از مدتی تغییر رنگ داده یا تراشه کنند. دندان های لمینت شده هرگز شبیه دندان های طبیعی نخواهند بود حتی اگر به طور گسترده پولیش داده شوند. در نتیجه تجمع میکروارگانیسم ها در زیر لمینت های دندان ممکن است باعث خونریزی لثه و التهاب لثه و تخریب استخوان آلوئول شود. بیماران برای درمان چنین شرایطی باید به دندانپزشک مراجعه کنند. هر دو ارتودنسی و لمینت دندان از جمله درمان های گران قیمت دندان هستند، اما بیماران معمولاً به دلایل نامعلومی باید هزینه بیشتری برای لمینت دندان بپردازند. نکته قابل توجه این است که کوتاه کردن مینای دندان به عنوان نعمتی که خداوند فقط یک بار به انسان داده است می تواند آسیب های جبران ناپذیری به دندان وارد کند.

مقایسه نهایی ارتودنسی و لمینت دندان

لازم به ذکر است که ارتودنسی یک روش درمانی واقعی برای اصلاح و قرار دادن دندان های نادرست و کج در موقعیت طبیعی خود است. درمان‌های ارتودنسی معمولاً به نتایج قابل اعتمادتر و طولانی‌تری منجر می‌شوند، زیرا ماهیت دندان‌ها را تغییر نمی‌دهند. در مقابل، لمینت دندان عمدتاً یک عمل زیبایی است که ماهیت و ظاهر دندان ها را تغییر می دهد. بنابراین بیمارانی که تحت لمینت دندان قرار می گیرند ممکن است از نتایج اولیه راضی باشند اما در آینده ای نه چندان دور با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. بنابراین توصیه می شود قبل از انتخاب هر یک از این روش ها با دندانپزشک مشورت کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۶/۰۷
ziba zibaro

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی